Peta i-Think
1.0 PENGENALAN
Dapatan pentaksiran antarabangsa(TIMSS dan PISA) mendapati kedudukan Malaysia semakin menurun dalam subjek bahasa,Sains dan Matematik. Som dan Mohd Dahalan (1998) menerangkan bahawa alat berfikir merupakan instrumen yang dapat membantu individu menggunakan minda dengan lebih sistematik dan berkesan. Jadi,dalam sesebuah proses pembelajaran yang berkesan sepatutnya menggunakan teknik yang kreatif,kritis dan inovatif agar pelajar dapat memahami sesuatu ilmu dan memproses maklumat dengan mudah. Pelajar sudah didedahkan dengan penggunaan peta minda dan peta grafik sejak sekian lama. Namun  persoalannya,adakah peta-peta yang diperkenalkan itu diaplikasikan dalam proses pengajaran dan pembelajaran mereka? Kajian mendapati  murid berpengetahuan tetapi tidak tahu mengaplikasikannya. Jadi pengenalan Program i-Think ialah untuk melahirkan modal insan masa depan yang mempunyai pemikiran kreatif,kritis  dan inovatif serta memupuk kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) dan mampu berdaya saing.

2.0 PEMILIHAN ALAT BERFIKIR
2.1 PERMASALAHAN
2.2 PENGAPLIKASIAN ALAT BERFIKIR DALAM PEMBELAJARAN
Alat berfikir yang menjadi pilihan saya ialah pemetaan i-Think.
 Sejak pemetaan i-think telah diperkenalkan dengan kerjasama Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) dengan Agensi Inovasi Malaysia (AIM) serta telah dirintis di 10 buah sekolah iaitu enam sekolah rendah dan empat sekolah menengah sebelum diperkembangkan ke seluruh Malaysia,para pelajar telah menunjukkan minat untuk belajar kerana mempunyai pelbagai pilihan dalam menyediakan nota untuk pembelajaran. Peta pemikiran atau peta i-Think ini adalah alat berfikir yang dipersembahkan dalam lapan bentuk peta pemikiran secara visual yang mudah digunapakai dan difahami merentasi kurikulum. Ia boleh digunapakai oleh murid seawal usia empat tahun. Berikutan lapan jenis peta i-think yang diperkenalkan antaranya ialah peta buih,peta pokok,peta dakap,peta bulatan,peta buih berganda,peta alir,peta pelbagai alir dan peta titi. Setiap peta mempunyai fungsi yang berbeza untuk digunakan mengikut situasi.

                                                                  
      Antara masalah yang sering saya hadapi semasa belajar ialah saya tidak dapat medefinisikan sesuatu perkara mengikut konteks yang betul. Hal ini kerana kebanyakan maklumat yang diperolehi dari sumber rujukan sangat panjang dan berjela-jela sehingga saya merasa bosan dan malas untuk meneruskan pembacaan. Sebagai contoh semasa membuat persembahan slaid untuk sukjek BMM1014 Sejarah Perkembangan Bahasa Melayu untuk mencari maklumat tentang bahasa Melayu Kuno,saya tidak dapat mengelaskan dengan betul isi-isi yang dijumpai mengikut konteks yang diminta kerana kebanyakan isi-isi tersebut bercampur aduk dan memerlukan pemahaman yang mendalam. Oleh itu,sebagai penyelesaiannya,saya memilih untuk menggunakan peta bulatan untuk saya memahami dengan lebih mudah berkaitan tajuk itu.Hal ini berikutan dengan kegunaan peta bulatan sememangnya untuk mendefinisikan sesuatu nperkara mengikut konteks yang betul. Jadi, dengan diperkenalkan peta bulatan ini,saya berjaya mengenalpasti dan memahami tajuk tersebut dengan lebih mudah. Selain itu,saya juga menggunakan peta bulatan untuk mempersembahkan maklumat tersebut kepada rakan sekelas agar mereka dapat memahami tajuk yang ingin saya sampaikan dengan labih ringkas dan mudah diingati. Kesimpulannya,pendedahan peta i-Think kepada pelajar sangatlah membantu untuk saya mempelajari sesuatu perkara baharu dengan lebih berkesan.
     Di samping itu,saya juga sering mengalami masalah untuk membandingbeza isi-isi yang terdapat di dalam satu artikel tentang isu semasa sehingga saya terpaksa mencatat apa sahaja yang dirasakan betul,walhal isi tersebut langsung tidak berkaitan. Selain itu ,saya juga sering menulis isi yang tidak berkaitan sehingga saya sendiri tidak dapat memahami apa yang ditulis. Dengan pengenalan peta i-Think,saya mengambil keputusan untuk menggunakan peta buih berganda untuk membuat bandingbeza berkaitan tajukyang diinginkan. Sebagai contoh,saya dapat mengelaskan perbezaan dan persamaan antara bahasa Melayu Kuno dan bahasa Melayu Klasik dengan sangat mudah untuk difahami. Kesimpulannya,dengan adanya peta i-Think ini,lebih banyak maklumat dapat di analisis dan ditafsir oleh para pelajar ,sekaligus dapat menarik minat pelajar untuk membaca artikel-artikel tentang isu semasa dan membuat  bandingbeza dengan menggunakan peta buih berganda.
     Selain itu juga,saya sering mengalami masalah untuk mengenalpasti punca yang menyebabkan berlakunya sesuatu isu serta kesan daripada isu tersebut.  Saya sering keliru untuk membuat analisis berkaitan sesuatu isu kerana petikan yang dibaca terlalu panjang dan
                                                                    
meleret-leret  .Isi yang terdapat di dalam petikan juga biasanya bercampur-aduk antara punca dan kesan kejadian. Disebabkan itu,saya menggunakan peta pelbagai alir untuk memudahkan kerja hubungkait maklumat. Ternyata penggunaan peta pelbagai alir ini sangat membantu kerana saya dapat mengenalpasti dan menghubungkait sesuatu peristiwa yang terdapat di dalam petikan artikel tersebut. Perkara ini sekaligus membuatkan saya lebih berminat untuk membaca isu-isu semasa untuk dihubungkaitkan serta membuat tafsiran.
      Akhir sekali,masalah yang dihadapi oleh saya ialah saya lambat memahami sesuatu perkara,Hal ini kerana saya memerlukan masa yag agak lama unutuk menghadam apa yang diajarkan oleh pensyarah di dalam kuliah .Ini menyebabkan saya sukar memahami sesuatu pembelajaran dengan baik. Keadaan ini sekaligus telah mengganggu fokus saya terhadap pembelajaran semasa kuliah kerana berasa ketinggalan daripada rakan-rakan lain. Oleh itu,sayamengambil langkah untuk menggunakan peta alir dalam pembelajaran seharian terutamanyanya subjek sejarah yang banyak mempelajari kesinambungan sesuatu peristiwa yang samat sukar diingati .Ini menyebabkan saya putus semangat dan berasa bosan dengan topik yang dipelajari sehingga menyebabkan rasa mengantuk. Namun begitu dengan menggunakan pemetaan i-think ini,saya sudah dapat mengetahui sesuatu proses itu dengan tepat dan turut mewujudkan suasana belajar yang selesa dan menarik sepanjang hari.. Jelaslah bahawa ilmu pengetahuan lebih dapat banyak diserap apabila seseorang itu dapat menguasai pemetaan i-think dengan betul.

3.0 RUMUSAN

Kesimpulannya, peta pemikiran memberi impak yang besar dan penting ke atas pembelajaran pelajar. Pelajar dapat membuat nota kuliah yang berkesan dengan menggunakan peta pemikiran. Semua nota kuliah dapat dihasilkan secara tersusun dan mudah disimpan. Selain itu, ulang kaji dapat dilakukan dengan pantas dan berkesan menerusi penggunaan peta pemikiran. Meneliti kajian-kajian lepas yang dilakukan oleh Cindy et al. (2006), Henry (2006) serta Ang dan Ong (2007), menunjukkan pelajar yang mengamalkan penggunaan peta minda dalam pembelajaran berupaya mengingat dan memperolehi keputusan yang lebih baik.

Contoh peta i-Think:
Image result for CONTOH PETA I THINK

Comments